Inside AdWords - Danmark
Googles officielle blog med nyheder, tips og information om AdWords
Rich Media- og video skabeloner i Displayannonceværktøjet
30. juni 2009
Vi har tidligere gjort det nemmere at give dine onlineannoncer bedre interaktion, indhold og billeder. Med Rich Media- og video skabeloner i
Displayannonceværktøjet
kan brugerne interagere med dine annoncer inden de bestemmer sig for at klikke videre. Du kan for eksempel vise en række forskellige produkter i samme annonce, lade brugerne bladre igennem dem og siden klikke på annoncen hvis de er interesserede.
Du kan også gøre mere med videoklip med vores skabelon for videoannoncer som afspiller når man klikker på dem. Og du kan få hjælp af et selvbetjeningsværktøj til at angive flere forskellige destinationsadresser i flere af vores skabeloner. Præcis som i alle andre annoncer som skabes med Displayannonceværktøjet kan du køre disse Rich Media- og video skabeloner på Googles
netværk med hundredetusindvis af samarbejdspartnere
. Her er nogle eksempler på hvordan vores Rich Media- og video skabeloner ser ud:
Hvis du tidligere har benyttet videoannoncer som afspilles ved klik, kan du se at den gamle grænseflade for at skabe disse annoncer er væk. Nu anvender du i stedet skabelonen for videoannoncer som afspilles ved klik i Displayannonceværktøjet for at skabe disse annoncer.
Hvad er Rich Media?
"Rich Media" er det de der arbejder med onlinannoncering kalder annoncer med "rigt" indhold og interaktivitet, det er mere end hvad brugere kan få med tekst- eller billedannoncer hvor de bare kan klikke videre til dit websted. Traditionelt er rich media annoncering kun blevet benyttet af virksomheder med store teams til onlinemarkedsføring som både har budgettet og den tid det kræver at udvikle samt analysere data for speciallavede rich media. Disse virksomheder og reklamebureauer har arbejdet med rich media leverandører som Googles DoubleClick for at vise rich media annoncer. Formålet med vore rich media skabeloner er ikke at erstatte det værdifulde og vigtige arbejde som bureauer og rich media leverandører udfører, men at gøre det muligt for resten af reklamebranchen at prøve kræfter med rich media annoncering.
Hvis du vil benytte Displayannonceværktøjet skal du logge ind på din
AdWords konto
og vælge "Ny annonce" under fanen "annoncer".
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Ny grænseflade om torsdagen: Sådan bruger du tastaturgenveje
25. juni 2009
Et af de vigtigste mål med den nye grænseflade for AdWords er at hjælpe dig med at administrere dine kampagner mere effektivt. Vi vil også gerne give dig nogle af de smarte ting, du kender fra andre Google-produkter, som f.eks. tastaturgenveje. Ligesom i Gmail kan du hurtigt navigere rundt i din konto uden at skulle bruge musen. I den nye AdWords-grænseflade har du mange af tastaturgenvejene lige ved hånden:
Global navigation
g derefter o: Gå til alle onlinekampagner
g derefter c: Gå til fanen Kampagner
g derefter r: Gå til fanen Annoncegrupper
g derefter k: Gå til fanen Søgeord
g derefter n: Gå til fanen Netværk
g derefter a: Gå til fanen Annoncer
g derefter s: Gå til fanen Indstillinger
Tabelnavigation og handlinger
j/k: Næste/forrige række i den primære datatabel
x: Marker aktuelle række (brug Skift + x for flere rækker)
e: Rediger
p: Pause
n: Aktiver
d: Slet
l: Download
Redigering af annoncegrupper og søgeord:
e: Rediger markerede rækker
Ctrl + pile: Flyt mellem redigerbare felter
Ctrl + s: Gem ændringer
Esc: Annuller redigeringstilstand
Hvis du glemmer en genvej, kan du altid finde den i hjælp-widget'en nederst til venstre i din konto.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Google's SEO-begyndervejledning nu tilgængelig på Dansk!
24. juni 2009
Hos Google er det vores målsætning at yde support for alle vores produkter på de 40 sprog der tales af mere end 98% af internettets brugere. Dette gør vi gennem det såkaldte
40-sprogs inititiativ
. Som et resultat af dette, er
Google's SEO-begyndervejledning
som udkom på engelsk i November 2008, nu tilgængelig på ikke bare svensk, finsk og norsk, men også på dansk!
Begyndervejledningen er fuld af gode tips og råd til hvorledes du gør dit site bruger- og Google-venligt, og har indtil videre været en stor succes.
Når du har læst vejledningen, og implementeret forslagene der gives, så er du mere end velkommen til at kigge ind i
Googles Danske Webmaster Forum
og dele dine erfaringer med andre webmastere derinde.
Vi håber du synes om vejledningen, og kan bruge den, og at vi snart ses i Webmasterforumet!
Googles SEO-begyndervejledning på Dansk
(pdf-fil)
Skrevet af Jonas -
Search Quality
AdWords-auktionen
23. juni 2009
I dette indlæg ønsker vi at forklare hovedfunktionen i AdWords-systemet: Auktionsprocessen, som bestemmer, hvilke annoncer der vises til hvilken klikpris på hvilken position.
Hvilke udtryk har jeg brug for at kende?
Dit bud / maksimumpris pr. klik (maks. CPC): Det beløb, som du er villig til at betale for et klik på din annonce (tilgængelig på både søge- og indholdsnetværk). Du kommer ikke til at betale mere end din maksimum CPC.
Gennemsnitlig CPC: Prisen på det samlede antal klik divideret med antallet af klik på din annonce.
Faktisk CPC: Det faktiske beløb, der betales for et klik på din annonce. Dette beregnes for hver søgeforespørgsel, din annonce kan blive vist for. Det er baseret på kvalitetsresultatet og maksimumbuddet på annoncen under dine. AdWords-rabatordningen giver dig automatisk den lavest mulige pris for, at du opretholde din annonces placering.
Hvordan administrerer jeg mine bud?
Du kan
angive en CPC
på annoncegruppeniveauet eller på søgeords- og placeringsniveauet, og du kan også
byde særskilt
på søge- og indholdsnetværket. Alternativt kan du bruge
automatisk budgivning
, hvis du ønsker, at AdWords skal administrere dine CPC-bud for dig.
Hvordan påvirker bud min annoncerangering?
Din rangering bestemmes af to faktorer: din maksimum CPC og dit kvalitetsresultat. Så for at forbedre din position kan du enten hæve din maksimum CPC eller optimere dine kampagner, så de opnår et bedre kvalitetsresultat.
Hvorfor tager AdWords andre kriterier end maksimum CPC i betragtning? Og hvorfor er det ikke muligt at "købe" en position? Vi valgte en kombination af disse to komponenter, fordi vi ønsker at give vores annoncører et incitament til at oprette kvalitetsannoncer. Dette dynamiske rangeringssystem sikrer et retfærdigt budgivningsmiljø baseret ikke kun på den pris, du er villig til at betale, men også på dine annoncers relevans og kvalitet.
Hvordan fungerer auktionsprocessen præcist?
For hver søgeforespørgsel sammenligner vores system dit søgeords CPC og kvalitetsresultat med alle andre kvalificerede annoncer. Vores system ganger maks. CPC med kvalitetsresultatet for hver annonce i en bestemt auktion. Annoncen med det højeste resultat af CPC og kvalitetsresultat kommer først, det næsthøjeste kommer som nummer to osv.
Eksempel:
To annoncører, Christian og Anna, har annoncer, der kan vises for den samme søgeforespørgsel. Christian har angivet et maksimum CPC-bud på 15 DKK for sit søgeord, som har et kvalitetsresultat på 5 i vores system. Hans samlede søgeordsresultat er 15 x 5 = 75.
Anna har angivet et maksimum CPC-bud på 10 DKK for søgeordet, som dermed er lavere end Christians. Men da søgeordet har et kvalitetsresultat på 9 i henhold til evalueringen i vores system, er hendes samlede søgeordsresultat 10 x 9 = 90 og dermed højere end Christians.
Anna vinder den bedste position for sin annonce. For at fastslå, hvor meget hun skal betale for et klik, dividerer vi Christians samlede søgeordsresultat (75) med Annas kvalitetsresultat på 9. Derefter lægger vi DKK 0,05 til. Dette giver 8,38 DKK, et mindre beløb end Annas maksimum CPC.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Opstart af "Ny grænseflade om torsdagen"
23. juni 2009
Du har sikkert hørt, at vi tester en
ny grænseflade
til AdWords. Mange af jer begynder at bruge den nye grænseflade, og vi vil gerne bruge lidt tid på at forklare lidt mere om den. Derfor starter vi på en ny serie: Ny grænseflade om torsdagen.
Hver uge dækker vi forskellige vinkler af den nye grænseflade, hvad enten det er en dybdegående analyse af nogle af de nye funktioner, tips og tricks, produktopdateringer eller annonceringer.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Brug af nøgleindikatorer for effektivitet: Del 2
22. juni 2009
I vores
sidste indlæg
beskrev vi vigtigheden af at bruge nøgleindikatorer for effektivitet og delte nogle idéer til at opbygge en KPI-oversigt. Det er en god idé at tænke over, hvilke måleparametre du behøver for at drive din onlinevirksomhed. Men spørgsmålet er, hvordan dette oversættes til rapporter, du kan få adgang til i Analytics, og data som du og dit team kan handle på baggrund af? I dag vil vi se på et eksempel for at studere brugen af KPI'er og Analytics-data i praksis.
Virksomhedsmål og KPI-oversigt
Lad os som et eksempel tage en lille virksomhed, der sælger reservedele til klassiske biler online. Webstedet har også en aktiv brugergruppe. Google Analytics-administratoren i denne eksempelvirksomhed vil gerne sammensætte nogle KPI'er til den medarbejder, der kører virksomhedens marketingkampagner. Sammen når de frem til følgende virksomhedsmål:
Få flere kvalitetsbesøgende til webstedet.
De vil gerne tiltrække flere folk til webstedet, men de vil også gerne sikre, at de tiltrækker 'de rigtige folk'. De definerer 'de rigtige folk' som nogle, der vil købe reservedele hos dem, men som også vil engagere sig og interagere på webstedet. De var i stand til at inddele deres overordnede mål i følgende delmål og knytte dem til KPI'er i deres Google Analytics-konto.
Delmål
- Få flere folk til at besøge webstedet
KPI - Antal
unikke besøgende
Analytics rapport - Besøgende > Besøgertrend > Absolut unikke besøgende
- Sikre et udbytte af markedsføringsindsats
KPI -
Investeringsafkast
på onlinekampagner
Analytics rapport - Trafikkilder > AdWords > AdWords-kampagner (fanen Klik)
- Få flere folk til at købe reservedele fra webstedet
KPI -
Konverteringsfrekvens
for e-handel
Analytics rapporter - E-handel > Konverteringsfrekvens
- Få flere folk til at registrere sig som brugere på webstedet
KPI - Frekvens for opnåelse af mål vedrørende 'nye registreringer'
Analytics rapporter - Mål > Konverteringsfrekvens
- Øg antallet af folks interaktioner på webstedet
KPI - Frekvens for opnåelse af mål vedrørende 'indlæg med nye kommentarer'
Analytics rapporter -
Mål
> Konverteringsfrekvens
- Øg procentdelen af tilbagevendende besøgende
KPI - Procentdel af tilbagevendende besøgende
Analytics rapporter - Besøgende > Nye vs. tilbagevendende
- Øg antallet af brandede besøg
KPI - Procentdel af besøg, der kom fra direkte eller brandede søgeord
Analytics rapporter - Besøgende > Tendensvisning for besøgende > Besøg (anvend segmentet brandede besøgende)
Som vi nævnte i det sidste indlæg, er det vigtigt at vide, hvem du giver din KPI-opdatering til, og at give dem den kontekst og de detaljer, de har brug for i deres arbejde. For at klargøre konteksten for KPI-rapporten vil Google Analytics-administratoren gøre nogle få ting.
For det første vil han sammenligne hver af de måleparametre, han har fået adgang til, med en tidligere tidsperiode.
For det andet vil han give flere detaljer og større værdi ved at inddele hver af målingerne efter deres trafikkilde.
Hvis den overordnede konverteringsfrekvens falder, er der ikke meget, marketingmedarbejderen kan stille op med de data. Men hvis han eller hun ved, at en lavere konverteringsfrekvens hænger sammen med en bestemt annonceringskampagne, kan han eller hun gå i gang med at optimere den kampagne.
KPI-rapport med handlinger
Næste uge sender Google Analytics-administratoren en e-mail med en statusopdatering på hver af virksomhedens KPI'er. Denne uge har han fremhævet tre områder, der skal have ekstra opmærksomhed.
Antallet af unikke besøgende er faldet 21 % denne uge. Dette tal er faldet hver uge siden december. I januar forventes et sæsonbetonet fald i besøgende. Men disse Analytics-data viser, at faldet har været mindre alvorligt de forrige år, nemlig omkring 15 % i januar. Nu ser det ud til at falde 40 % denne måned. Faldet er nogenlunde det samme for alle
trafikkilder
.
For det andet er antallet af brandede besøg steget. Selv om det samlede antal besøgende er faldet, har der været en stigning i brandede besøg på webstedet.
Endelig er
investeringsafkastet
af onlinekampagnerne faldet. Mere specifikt har AdWords-kampagnen 'nye registreringer' set et fald i investeringsafkastet på 56 % i den forgangne uge. Det ser ud til at skyldes en stigning i dens gennemsnitlige pris pr. klik sammen med et fald i konverteringer.
Eftersom de resterende KPI'er har været ret stabile, beslutter marketing sig for at skride til handling over for de ovenstående forhold.
Efter grundig overvejelse afgør marketingmedarbejderen, at de første to punkter hænger sammen. Unikke besøgende er faldet, fordi den økonomiske afmatning gør, at brugere ikke er tilbøjelige til at købe biler. Men de mener ikke, deres websted skulle blive kraftigt påvirket af denne tendens. Mange klassiske biler er forholdsvist billige, og når man reparerer dem selv, som mange af brugerne gør, stiger bilerne i værdi. Måske er det nødvendigt at justere kampagnernes positionering. Indtil nu har de fokuseret på den luksus og prestige, der forbindes med klassiske biler, men denne positionering har måske mindre appel nu. De beslutter sig for at skrive nye annoncetekster i deres AdWords-konto med fokus på de mere fornuftsbetonede sider af deres tilbud for at se, hvor effektivt dette er i forhold til de nuværende annoncer.
Det faktum, at brandede besøg er steget, er opmuntrende. De besøgende, de tiltrækker, kan lide webstedet og vender tilbage. Det understøtter deres beslutning om, at det er budskabet i de kampagner, der skal tiltrække nye besøgende, som skal justeres. De undersøger derefter investeringsafkastet af AdWords-kampagnen 'nye registreringer'. De øgede omkostninger skyldes nogle få søgeord, der er lidt for generelle. Søgeordet 'klassiske biler' har kostet 2.950 DKK denne uge, men har kun ført til én ny registrering. De ved ud fra historiske Analytics-data, at en registreret bruger gennemsnitligt bruger 2.460 DKK i løbet at et år. På den baggrund beslutter de, at de betaler for høj en pris for dette søgeord, da de sandsynligvis konkurrerer med annoncer, der faktisk sælger klassiske biler og ikke kun reservedele til klassiske biler (som webstedet her gør). De reducerer søgeordets pris pr. klik, så den ligger under den gennemsnitlige indtjening pr. klik. De opretter også nogle mere specifikke variationer af dette søgeord. De føjer 'klassiske biler brugergruppe' og 'klassiske biler tilbehør' til deres søgeordsliste i AdWords.
Virksomheden, der handler med reservedele til klassiske biler, har nu:
a) identificeret KPI'er, der er vigtige for dem,
b) sat disse KPI'er ind i en kontekst med tendenser over tid og c) identificeret fokuspunkter og handlinger til adressering af problemer. Det sandsynlige resultat?
Webstedseffektiviteten på de områder, der er vigtigst for virksomhedens succes, vil forbedres, efterhånden som virksomheden afprøver nye strategier.
Forhåbentlig giver dette eksempel dig nogle praktiske idéer til at komme videre med din analyse og webeffektivitet.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Sporing af din effektivitet
15. juni 2009
Uanset hvilket annonceformat, du beslutter dig for at bruge, eller hvordan du målretter dine annoncer, har du behov for indsigt i alle dele af din kampagne for at finde den tilgang, der leverer de bedste resultater. Som med Google-søgning får du med Googles indholdsnetværk alle de nødvendige værktøjer til at spore din effektivitet, måle din indvirkning og optimere din kampagne, så du opnår et bedre afkast for pengene.
1.
Hvad er Googles indholdsnetværk?
2.
Større fleksibilitet gennem annonceformater
3. Sporing af din effektivitet
Du kan få mere at vide om indholdsnetværket ved at gå til vores
websted
. Derudover kan du læse endnu mere om indholdsnetværket
her
.
Skrevet af Ciaran & Mikael -
Inside AdWords-teamet
Større fleksibilitet gennem annonceformater
15. juni 2009
Du kan formidle dit budskab på mange forskellige måder. Ligesom de tekstannoncer, der vises sammen med relevante søgeresultater på Google.dk, vises tekstannoncer på indholdsnetværket sammen med relevant online-indhold, som brugerne læser.
Du kan også vise billed- og videoannoncer på Googles indholdsnetværk helt uden gebyrer for annoncevisning. Hvis du ikke har billedannoncer, kan Googles nye, gratis værktøj til annoncevisning hjælpe dig med at oprette billedannoncer.
Googles indholdsnetværk er fleksibelt og giver dig mulighed for at afprøve flere forskellige annonceformater. Brug dem, der virker, og undgå dem, der ikke leverer de optimale resultater.
1.
Hvad er Googles indholdsnetværk?
2. Større fleksibilitet gennem annonceformater
3.
Sporing af din effektivitet
.
Du kan få mere at vide om indholdsnetværket ved at gå til vores
websted
. Derudover kan du læse endnu mere om indholdsnetværket
her
.
Skrevet af Ciaran & Mikael -
Inside AdWords-teamet
Indholdsnetværk
15. juni 2009
Googles indholdsnetværk er et stort, forskelligartet netværk af websteder, hvor du kan matche dine AdWords-annoncer med indhold, som er relevant for netop dine kunder.
Indholdsnetværket har den fordel, at det når ud til potentielle kunder på forskellige tidspunkter i købsprocessen. Ikke alle potentielle kunder fokuserer på at foretage en søgning. Ikke alle besøgende er parat til at købe på et bestemt tidspunkt. Udfordringen ligger i at fange deres opmærksomhed på det rigtige tidspunkt. Det kan du gøre med indholdsnetværket.
Mere end nogensinde før ønsker vores annoncører at maksimere salg og kundeemner på en tidseffektiv og omkostningseffektiv måde. Du kan styrke rentabiliteten ud over
søgning ved at øge din indflydelse på indholdsnetværket.
For at forklare hvordan indholdsnetværket kan hjælpe dig med at få flere salg og kundeemner, har vi samlet tre korte videoklip, som vi mener, kan være relevante for dig.
1. Hvad er Googles indholdsnetværk?
2.
Større fleksibilitet gennem annonceformater
3.
Sporing af din effektivitet
.
Du kan få mere at vide om indholdsnetværket ved at gå til vores
websted
. Du kan læse endnu mere om indholdsnetværket
her
.
Skrevet af Ciaran & Mikael -
Inside AdWords-teamet
Ny AdWords-grænseflade tilgængelig globalt
12. juni 2009
I løbet af de seneste få måneder har vi testet en ny AdWords-grænseflade. Den nye grænseflade gør AdWords-kampagnestyring hurtigere, mere intuitiv og giver bedre mulighed for analyse af resultater. Dette betyder, at det er nemmere at finde dine vigtigste søgeord på tværs af annoncegrupper, navigere til og redigere din konto hurtigt og at få adgang til og reagere på dine rapporter.
Vi har vedvarende arbejdet på den nye grænseflade, og vi har foretaget ændringer baseret på feedback fra betatestere. Nu glæder vi os til at frigive den nye grænseflade på dansk.
Her er der nogle få af de spændende funktioner, vi har testet:
Effektivitetsgrafer: Spot tendenser over tid med tilpassede grafer på hver enkelt kampagnestyringsside. Du kan således sammenligne f.eks. udgifter og klikfrekvens for en kampagne direkte på kampagnesiden.
Indsigt på tværs af annoncegrupper: Fokuser på de vigtigste områder af din konto med nye oprulningsfaner på hver side. Du kan se og redigere søgeord, placeringer eller annoncer fra alle annoncegrupper på en enkelt fane.
Direkte redigering: Vil du ændre et søgeord eller et bud? Klik på det, og foretag ændringer direkte i stedet for at indlæse en separat side.
Nemmere administration af indholdsnetværk: Gør indholdsnetværkets effektivitet større via en ny netværksfane. Se på statistikkerne for de placeringer, hvor dine annoncer er vist, og reager derefter ved at angive unikke bud, eller ekskluder placeringer direkte fra rapporten.
Du skal dog være opmærksom på, at den nye grænseflade ikke ændrer på, hvordan annoncer vises. Budgivning, rangering, kvalitetsresultat og resten af annoncevisningen forbliver uændret i den nye grænseflade.
Den nye grænseflade er stadig under udarbejdelse, så det er ikke alle funktioner, der var tilgængelige i den tidligere webgrænseflade, der understøttes i øjeblikket. Indtil videre kan du skifte mellem den gamle og den nye grænseflade, så du stadig har adgang til den komplette række af AdWords-værktøjer og rapporter, hvis du har brug for det.
Få flere oplysninger ved at besøge
webstedet for vores nye AdWords-grænseflade
.
Du er meget velkommen til at give feedback på den nye grænseflade på bloggen eller vores
forum
.
Skrevet af Thomas -
Inside AdWords-teamet
Brug af nøgleindikatorer for effektivitet: Del 1
10. juni 2009
I det
seneste Google Analytics-indlæg
talte vi om vigtigheden af at måle dine konverteringer i Google Analytics. Jeg vil gerne bygge videre på dette indlæg og tale om brugen af en række nøgleindikatorer for effektivitet (KPI'er) til måling af, hvordan dit websted klarer sig. Hvad er vigtigst for dig? Mængden af trafik? Antallet af brugere, der konverterer? Hvor meget du bruger på betalt søgeannoncering i forhold til, hvor meget du tjener på salg? Det er denne slags nøgleindikatorer for effektivitet, der kan fortælle dig, hvor godt dit websted lever op til dine virksomhedsbehov, og hvilke forbedringer du kan lave.
Hvad er KPI'er?
Kort sagt er KPI et måleparameter i
Google Analytics
, der måler, i hvor høj grad dit websted lever op til dine målsætninger. Hvis målsætningen for dit websted f.eks. er at sælge online, er konverteringsfrekvensen i din E-handelsrapport en nøglemåling, du skal holde øje med i Google Analytics. Se andelen af besøgende på dit websted, der køber noget af dig, og hvor de kommer fra. Det, der adskiller KPI'er fra alle andre måleparametre, er "nøgle"-delen: Disse måleparametre er afgørende for dit websteds effektivitet og dermed dine online forretningsaktiviteter.
Hvorfor skulle jeg bruge KPI'er?
Oprettelse af KPI'er er nyttig til to ting. Ændringer i dine KPI'er fortæller dig, hvornår du bør reagere. Hvis afvisningsprocenten på din hjemmeside øges med 50 %, bør du finde ud af hvorfor og skride til handling for at vende denne udvikling.
For det andet hjælper KPI'er dig med at bygge bro mellem din Google Analytics-konto og resten af din virksomhed. De hjælper dig med at forstå, hvilke ønsker hver enkelt interessepart i din virksomhed har til din Google Analytics-konto og til virksomhedens synlighed online. Gør dine kolleger interesserede i, hvordan jeres online forretningsaktiviteter udvikler sig, via nøglerapporter og -målinger.
Hvordan opretter du din KPI-oversigt?
Vellykket oprettelse af KPI'er drejer sig om at oversætte dit websteds forretningsmål til måleparametre, der giver mening i din Google Analytics-konto. Du er den, der kender din virksomhed bedst, og eftersom alle virksomheder er forskellige, er det kun dig, der kan oprette dine KPI'er. For at komme i gang skal du spørge dig selv og nogle nøglepersoner i din organisation ét spørgsmål: Set fra dit perspektiv, hvorfor eksisterer din virksomheds websted så? Skriv svarene ned. De vil sandsynligvis variere, alt efter hvem du taler med. Det er vigtigt at få input fra alle afdelingerne i din virksomhed og derefter prioritere svarene. Jeg vil foreslå dig højst at beholde de øverste 10.
Når du har taget dine virksomhedsmål i betragtning, kan du begynde at oprette tilhørende KPI'er. Lad os eksempelvis sige, at det er et virksomhedsmål at få flere folk til at besøge din fysiske butik efter at have besøgt dit websted. I dette tilfælde vil en god KPI i din Analytics-konto være konverteringsfrekvensen af folk, der besøger siden med kørselsanvisninger til din fysiske placering.
Her er nogle ideer, der kan hjælpe dig med at oprette relevante KPI'er at holde øje med:
Sørg for, at de er vigtige og relaterede til virksomheden. Jeg nævnte dette tidligere, men det er nødvendigt, at du forbinder dine KPI'er med dine virksomhedsmål. En KPI som f.eks. 'tiltræk flere besøgende' virker måske som et godt valg, men er det for alvor forbundet med dine virksomhedsmål? Hvad hvis det lykkes marketing at fordoble antal besøgende, men ingen af de nye besøgende køber? Det er måske bedre at tiltrække flere kvalitetsbesøgende, hvor kvalitet måles ved konverteringsfrekvens eller afvisningsfrekvens.
Gør dem handlingsrettede. Hvis du ikke kan handle ud fra en af dine valgte KPI'er, er det ikke en god KPI. Spørg dig selv: Hvis jeg møder op i morgen, og denne KPI er fordoblet eller halveret - hvad gør jeg så?
Fokuser på din målgruppe og giv dem indhold. Hvis du deler rapporter med andre teammedlemmer, skal du huske på, at ikke alt er relevant for alle. Hvis du deler målinger med teammedlemmer, skal du prøve at fokusere deres opmærksomhed på det, der er vigtigst for deres arbejde. Eksempel: "50 % af brugerne brugte søgefunktionen på vores websted sidste uge. Af dem, der søgte, forlod 45 % webstedet umiddelbart efter at have set søgeresultater for de øverste ti søgetermer". Dette er nyttige oplysninger for medlemmer af designteamet, der arbejder på at forbedre webstedssøgning, og for deres leder, men det er muligvis unødvendige oplysninger for marketingafdelingen.
I mit næste indlæg vil jeg diskutere, hvordan du kan spore nogle typiske KPI'er ved at bruge bestemte måleparametre i din Analytics-konto. Vi ser på, hvilke
rapporter
der kan hjælpe dig med at overvåge og forbedre vigtige virksomhedsmål, som f.eks. onlinesalg eller kundeemner.
Skrevet af Mads - Inside AdWords-teamet
Indsigt i investeringsafkast
8. juni 2009
AdWords-succes handler først og fremmest om indsigt i dit investeringsafkast (ROI, return on investment), så du kan træffe velunderbyggede beslutninger om administrationen af din AdWords-kampagne.
Hvad er investeringsafkast?
AdWords-investeringsafkast er det, du får ud af de penge, du investerer i AdWords. Du kan fastsætte dit investeringsafkast ved først at opstille dine
annonceringsmål
. Eksempler på typiske mål inkluderer:
at fuldføre et salg (online eller offline)
at generere kundeemner via forbrugere, der er interesseret i dit produkt
at øge opmærksomheden på dit mærke, dine produkter eller tjenester.
Hvordan kan du beregne dit investeringsafkast?
Hvis du kender værdien af et mål (f.eks. profitmarginen af et salg), og hvor mange AdWords-udgifter du bruger på at opnå dette mål, kan du fastsætte dit
investeringsafkast
:
Investeringsafkast = [(Profit fra AdWords – AdWords-omkostninger) / AdWords-omkostninger] x 100 %
En boghandler annoncerer f.eks. for en ny kogebog på AdWords. Hver bog har en profitmargin på 2 DKK, og han sælger 25 bøger pr. dag gennem AdWords. Det giver en bruttoprofit på 50 DKK. Hvis hans daglige kampagnebudget er 20 DKK, er hans investeringsafkast følgende: (50 - 20)/20 = 1,5 eller 150 %. Det betyder, at han tjener 3 DKK for hver 2 DKK, han investerer i AdWords. Hvis dit investeringsafkast er positivt, genererer du et afkast fra din annoncering.
Hvordan kan du spore værdien af AdWords?
Google har to gratis værktøjer, der hjælper dig med at fastsætte dit AdWords-investeringsafkast:
Konverteringssporing
gør det muligt at spore effektiviteten af dine AdWords-kampagner ved at fortælle dig, hvor mange kundeemner eller salg der genereres for hvert søgeord, annoncetekst eller -placering. Det giver dig også data om din pris pr. konvertering (CPA, cost-per-aquisition).
Analytics
giver dig omfattende indsigt i de besøgendes adfærd på dit websted – hvor de kom fra, hvor længe de blev der, hvilke sider de fik vist osv. I Analytics kan du også definere ønskede handlinger ("mål") og vurdere disse i forhold til værdierne ovenfor. Det kan hjælpe dig med at forbedre dit websted og øge dit investeringsafkast.
Hvordan kan du forbedre dit AdWords-investeringsafkast?
Når du har data fra konverteringssporing og/eller Analytics ved hånden, kan du fokusere på at optimere dine kampagner for at øge investeringsafkastet. Vi kommer nærmere ind på strategier for investeringsafkast i vores indlæg "Optimering for investeringsafkast" senere i denne måned. Du kan indtil da få
flere tip til at forbedre dit investeringsafkast
i vores Hjælp til AdWords.
Vi anbefaler desuden, at du prøver to andre gratis værktøjer, der i høj grad kan hjælpe dig med at forbedre dit investeringsafkast:
Konverteringsoptimering
administrerer automatisk dine priser pr. konvertering (CPC, cost-per-click), så du kan opnå det højest mulige antal konverteringer. Det eneste, du skal gøre, er at angive din ønskede pris pr. konvertering.
Webstedsoptimeringsværktøj
gør det muligt at teste og forbedre dit websteds indhold og design for at øge konverteringerne.
Skrevet af Mads -
Inside AdWords-teamet
10 Online Markedsføring tips: Tip 5
3. juni 2009
Har du lagt mærke til de billeder der kommer frem ved
søgninger på Google
? Det har de fleste på et eller andet tidspunkt. Men har du tænkt over om dine produkt billeder kunne komme frem ved disse søgninger? Hvis du navngiver billederne af produkterne på din side "billede01.jpg" og "billede02.jpg" og ikke tilføjer yderligere information (såsom egenskaber) er det ikke sandsynligt at dine billeder vil blive vist for en søgning på "bukser" for at nævne et eksempel. Det er nyttigt at tænke over hvilke egenskaber du bør give dine billeder for at de relevante brugere skal kunne finde dem. Hvis du ønsker at læse mere, kan du finde yderligere ideer
her
.
I de følgende dele af vores online markedsføring tips, vil vi fokusere på AdWords og hvordan du kan gøre din annoncering mere effektiv.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Brug søgeordsværktøjet til at finde effektive søgeord
1. juni 2009
AdWords er designet til at matche brugernes søgeforespørgsler med relevante annoncer, hovedsageligt for at levere søgeresultater af høj kvalitet, som brugerne er tilbøjelige til at klikke på. Derfor har de søgeord, du vælger til at vise din annonce, direkte indflydelse på hvilke søgeforespørgsler din annonce vises på.
I denne artikel introducerer vi dig for søgeordsværktøjet, et gratis værktøj, der kan hjælpe dig med at oprette en omfattende og effektiv søgeordsliste.
Hvorfor bør jeg bruge søgeordsværktøjet?
Fordi du blot angiver et søgeord, hvorefter søgeordsværktøjet viser de relaterede søgeforespørgsler, inklusive deres konkurrenter og søgevolumen. Du kan så bruge disse forslag til at optimere din kampagne. Det kan:
hjælpe dig med at finde nye søgeord og føje dem til den valgte annoncegruppe
finde ekskluderede søgeord til at forhindre uønskede visninger og klik
justere din eksisterende søgeordsliste
anslå den trafik, der genereres ved at tilføje disse søgeord.
Hvor finder jeg søgeordsværktøjet?
Du kan få adgang til søgeordsværktøjet
på tre måder
:
På annoncegruppeniveauet i din AdWords-kampagne, når du tilføjer søgeord
fra værktøjsmenuen i din AdWords-konto
via den eksterne
webadresse
Når du bruger søgeordsværktøjet på annoncegruppeniveauet, tager systemet dine kampagneindstillinger og din kontos effektivitetshistorik i betragtning. Når du får adgang til værktøjet via værktøjsmenuen eller den eksterne webadresse, er disse data ikke tilgængelige. I dette tilfælde kan du vælge det land og det sprog, du målretter mod, og disse indstillinger vil blive taget med i betragtning, når søgeordsværktøjet viser resultater.
De tip, du finder nedenfor, vil gøre det lettere for dig at finde relevante søgeord til dine annoncer:
Valg af søgeord bør baseres på
kvalitet frem for kvantitet
. Mere relevante søgeord øger sandsynligheden for bedre resultater. Husk på, at søgeord med højere søgevolumen eller søgeord med større annoncørkonkurrence ikke nødvendigvis fører til bedre kundeemner.
Brug korte søgeord (et eller to ord), så værktøjet kan identificere, hvilke ord, der skal findes forslag til.
Brug søgeordsværktøjet til at identificere ekskluderede søgeord. Søgeordsværktøjet kan vise dig søgeord uden relation til din forretning. Overvej at bruge disse udtryk som ekskluderede søgeord til at forhindre, at dine annoncer vises for irrelevante søgninger.
Du kan finde yderligere tip i
Hjælp
.
Skrevet af Mikael -
Inside AdWords-teamet
Etiketter
adresseudvidelser
ads nordics
AdSense
Adwords
AdWords arrangementer
AdWords Denmark
AdWords Editor
adwords eksperimenter
AdWords Express
AdWords for nybegyndere
adwords kundematch
Adwords mange ændringer
AdWords Meddelelser
adwords mobil
adwords mobile
adwords målretning
adwords next
Adwords omfattende ændringer
adwords opdateringer
Adwords store ændringer
AdWords til video
AdWords-målgruppeindsigt
Analyse
Analytics
Android
Android-appinstallationer
annonceformater
annonceopdateringer
Annoncer med produktinformation
Annoncer med produktinformationer
Annoncerangering
annonceudvidelser
annoncører
annoncørerne
appbilleder
appinstallation
Apps
automatisk budgivning
automatiske budstrategier
Avanceret
begrænset budgivning
black friday
Bliv Mobil-indlæg
Blog opdateringer
budgivning
budjustering
Call
career
Christmas
consumer barometer
CPA
CPC
CPM-kampagner
customer match
delt samling
Demografiske oplysninger
Devialet
displaymålretning
Displaynetværk
Dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannoncer
Editor
Effektivitets-metrics
eksponeringer
enhed
filtreringen efter produktgruppe
forbedrede kampagner
frekvensbegrænsning
GDN
geografisk målretning
Gmail-annoncer
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google Displaynetværket
Google Engage
google forbrugerundersøgelse
Google Maps
Google Merchant Center
Google My Business
Google Partners
Google Places
Google play
Google Shopping
Google-viderestillingsnumre
Google+
Hangout
Hjælp til AdWords
html 5 annoncer
Indholdsnetværket
infoudvidelser
Introduktionsvideo
jobs
kampagne eksperiment
kampagneeffektiviteten
karriere
kladder
klikandel
konverteringer
Konverteringsbud-metric
Konverteringsestimater
konverteringsestimaterne i budsimulatoren
konverteringssporing
Kundematch
kundematch shopping
Kvalitetsresultat
Livestreamet
Managerkonti
MCC
Meddelelser
micro-moments
mobil
mobil shopping
mobil ux
Mobilannoncering
mobilbudjustering
mobile app
mobile ux
mobilsite
målgrupper
målopdateringer
målretning
Nybegyndere
nye funktioner
opdateringer
opdateringer mobil
opkaldsannoncer
opkaldsudvidelser
opkaldsuvidelser
opkaldsværdien
oplysninger
optimer bud
Optimerede
Optimering
Organisk søgning
premier partner
Product Listing Ads
produktgrupper
Produktlisteannoncer
Rapporter og analyse
Rapportering
rapportering og analyse
Rapportering og Analytics
rapporteringsmuligheder
Relaterede produkter
remarketing
remarketing for shopping
remarketingtag
Reporting and Analytics
Ressourcer
sales
salg
Shipping
simulatoren til mobilbudjustering
sitelinks
sjove oplysning
Søgeannoncer
søgenetværket
søgetendenser
think with google
Tips
tjeklister til julesæsonen
TrueView
udvidede annonceenhed
Ugens AdWords-politik
Ugens mikro-øjeblik
Ugens Policy
Ugens sjove oplysning
Ugens video
Ugens videotips
Universelle Appkampagner
Updates
Video
videokampagner
Værktøjer
Webmasters
Websiteopkaldskonverteringer
YouTube
Arkiv
2018
mar.
2017
nov.
sep.
jul.
jun.
maj
mar.
feb.
2016
dec.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2015
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
2014
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
2013
nov.
sep.
apr.
mar.
feb.
2012
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2011
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2010
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2009
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2008
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
Feed
Følg via e-mail
Follow @adwords
Follow
More from Adwords
Contact AdWords Support
Connect with Community Experts
Search AdWords Help Center
Google Partners