Inside AdWords - Danmark
Googles officielle blog med nyheder, tips og information om AdWords
Ud over Rapporter: Visning af søgeudtryk
4. januar 2011
Sidste uge startede vi med at se på de rapporter, der er tilgængelige i Rapporter og den måde vi når frem til dem på via fanen Kampagner. Vi talte om, hvordan man skal bruge filtre, indstillinger til datointerval og aktivering/deaktivering af kolonner og indtastning af rapportparametre.
I slutningen af det tidligere indlæg foreslog jeg hjemmearbejde, hvor du kunne kigge på den fane, hvor kolonnen "Anslået bud for første side" kan aktiveres. Jeg er sikker på, at mange af jer har fundet det, men for dem, der gik i stå, er der her en løsning. Ved at klikke på knappen Kolonner på fanen Søgeord kan vi se det minimumbud, der skal til for at vise vores annonce på den første side i søgeresultaterne:
Nu, hvor fanen Søgeord er åben, skal vi se på en virkelig vigtig rapport, som jeg vil anbefale, at du kontrollerer og administrerer hver uge:
Se søgeudtryk -> Alle
. Allerførst skal du være opmærksom på, at følgende kun gælder for Google-søgning og ikke for Google Displaynetværk.
Forespørgslens søgeordstype
Inden vi starter, skal vi se på et par grundkoncepter. Selv en ny AdWords-annoncør lærer, at vi som udgangspunkt kan vælge mellem fire
søgeordstyper
, når vi føjer et søgeord til en annoncegruppe. Søgeordstypen styrer, hvornår vores annonce skal vises, f.eks. på Googles søgeresultatside.
Hvis vi ikke vælger eksakt søgning, kan vores annonce blive udløst af forskellige søgeudtryk; Hvis vi bruger søgeordet "blomsterbuket" i forbindelse med sætning som søgeord, kan vores annonce blive udløst af søgeudtrykket "billig blomsterbuket".
Lad os se på en anden type målrettede søgeord,
forespørgselsmatch
. Det er ikke det samme som den matchtype, vi definerede, da vi tilføjede søgeordet: Denne matchtype
fortæller os, hvor tæt dit udtryk matcher med det, som brugere har indtastet i deres søgefelt
.
I ovenstående eksempel kan vi f.eks. have søgeordet "blomsterbuket" i en annoncegruppe. Hvis en bruger indtaster udtrykket
blomsterbuket
(ordret) i søgefeltet, vil forespørgselsmatchtypen blive en eksakt søgning! Når brugere søger efter
billig blomsterbuket
, vil søgeordstypen i forespørgslen være sætning som søgeord. Vi kan se, at vi i forbindelse med administration af AdWords-kampagner kan tale om
to separate slags målrettede søgeord
:
det, som vi sætter op på fanen Søgeord
og
det forhold, som denne opsætning har med brugerens søgevaner
.
Hvorfor skulle det have betydning for os? Hvorfor er det så vigtigt at kende begge koncepter, og hvad angår de os som annoncører? Inden jeg vil give dig svaret, vil jeg introducere dig for et andet koncept.
Kvalitetsresultat – en måde at sænke dine udgifter på
Mange annoncører forsøger at gennemtvinge en højere placering af deres annoncer ved at hæve deres bud meget højt (
CPC pris pr. klik
). Men det er vigtigt, at vi forstår den metode, hvormed systemet bestemmer placeringen af dine annoncer: Annoncernes rangering, også kendt som
AdRank, er produktet af CPC-bud og søgeordets kvalitetsresultat
.
Kvalitetsresultatet kan betragtes som en skala på 10 trin, der viser, hvor "godt" et bestemt søgeord er både ud fra annoncørens og brugerens synspunkt, hvor 10 er et enestående resultat.
Visningsordenen
af annoncerne bestemmes
ikke kun af CPC-buddet men også af Annoncerangering. Lad os tage et enkelt eksempel. To annoncører, Jens og Bo, har annoncer med søgeordet "blomsterbuket". Jens byder GBP 0,15, og Bo byder GBP 0,10. Hvis det kun var mængden af bud, der havde betydning, ville Jens' annonce blive vist i den første del og Bos ville blive vist i den anden.
Og hvis vi forestiller os, at Bo har et kvalitetsresultat på 10, og Jens kun har et på 6, vil annoncens rangering være 0,10 x 10 = 1 for Bo og 0,15 x 6 = 0,9 for Jens. Vi kan allerede nu se, at de har byttet pladser. Bo, der startede ud med et lavere bud, sluttede med en bedre placering af den enkle årsag, at han opnåede et bedre kvalitetsresultat.
Lad os se på,
hvor meget vores annoncører betaler for klikkene på deres annoncer
: nøjagtigt det beløb, der skal til for at overbyde den følgende annoncør, rundet op til nærmeste øre. Det kan udtrykkes lidt mere matematisk:
Bos faktiske CPC x Bos kvalitetsresultat = Jens' tilbudte CPC x Jens' kvalitetsresultat
Nu skal vi fylde tal ind: Bos faktiske CPC = (0,15 x 6) / 10 =
GBP 0,09
Så Bo
bød ikke blot mindre end Jens
, han
betaler oven i købet mindre end sit tilbud
, fordi kvaliteten af hans annonce er bedre end Jens'!
Der er allerede et indlæg på AdWords-bloggen om beregning af kvalitetsresultat, så jeg vil ikke gå i detaljer lige nu, men jeg vil gerne fremhæve et punkt, der kan være med til at forklare ovenstående koncept:
"Den tidligere klikfrekvens (CTR) for søgeordet ved søgninger med eksakt match"
I denne sætning refererer delen med "søgninger med eksakt match" til
forespørgslens matchtype
og ikke til den type søgeordsmatch, der er defineret af os. For at hæve kvalitetsresultatet, er det ikke nok bare at bruge søgeord med en høj klikfrekvens (CTR), det er også vigtigt
at bruge præcist de samme søgeord til vores annoncegrupper, som brugerne indtaster i søgefeltet
!
Selvom CTR af søgeordet "blomsterbuket" kan være højt, kunne brugerne stadigvæk oftere søge efter udtrykket "billig blomsterbuket", og det kan vi ikke udnytte, hvis det ikke er blandt søgeordene i annoncegruppen!
Ved at vise søgeforespørgslerne er det lettere for os at finde disse søgeord.
Visning af rapporten
Denne rapport blev kaldt "Effektivitet for søgeudtryk" i Rapporter, og den kan du nu finde under fanen Søgeord. På denne fane er der et afkrydsningsfelt i starten af hver enkelt række. Vi burde vælge de søgeord, der angiver de udtryk, som brugerne søger med, når vores annoncer bliver vist, og brugerne klikker på dem.
Klik på knappen
Se søgeudtryk…
oven over tabellen:
Den viste tabel indeholder listen og statistikken for de søgeord, der er indtastet af brugerne sammen med den forespørgselsmatchtypen, der er beskrevet ovenfor:
Tabellen ovenfor viser, at brugerne mest søger efter det udtryk, der er defineret af mig i søgeordslisten. Der var også et par klik i de tilfælde, hvor annoncen var udløst af mit søgeord sammen med andre ord.
Hvis kolonnen "Søgeordstype" viser Bred eller Sætning for søgeordstype, og disse søgeord har mange visninger og en god CTR, burde vi føje disse søgeord til annoncegruppen: Klik på afkrydsningsfeltet forrest i rækken, og vælg derefter knappen
Tilføj som søgeord
oven over listen:
I vinduet ovenfor kan vi ændre søgeordstype og CPC-bud for det nye søgeord, og vi kan om nødvendigt også definere en unik destinationswebadresse til den.
Rapporten kan eventuelt også vise de rækker, som vi ikke vil se. Hvis listen f.eks. indeholder udtrykket "gratis blomsterbuket", skal vi markere feltet først i rækken og klikke på knappen
Tilføj som negativt søgeord
oven over listen.
Tabellens indhold kan downloades i flere forskellige formater, og rapporten kan også planlægges. Det vil jeg senere komme mere ind på.
Vigtige data, men der er mere, der skal tages højde for
Selvom det for os alle er vigtigt at sænke udgifterne til klik, vil jeg gerne advare mod udelukkende at koncentrere sig om kvalitetsresultat. På den ene side omtalte jeg i introduktionen, at vi skal have fokus på vores mål: Hvis antallet af visninger tæller, og budgettet tillader flere dyre klik, skulle vi ikke nødvendigvis være bekymrede for et kvalitetsresultat på 6. Men på den anden side, hvis omkostninger betyder noget, bør vi se nærmere på denne værdi.
Dagens hjemmearbejde vil være noget, der ikke involverer søgning: Prøv at kigge på søgeudtrykkene til vores søgeord, og føj de rækker, der yder bedst, til vores annoncegrupper! Vi skal huske at angive det korrekte datointerval og om nødvendigt anvende flere filtre, som det er beskrevet i det foregående indlæg.
Skrevet af
Gabor Petlyanszki, Google AdWords Team
Etiketter
adresseudvidelser
ads nordics
AdSense
Adwords
AdWords arrangementer
AdWords Denmark
AdWords Editor
adwords eksperimenter
AdWords Express
AdWords for nybegyndere
adwords kundematch
Adwords mange ændringer
AdWords Meddelelser
adwords mobil
adwords mobile
adwords målretning
adwords next
Adwords omfattende ændringer
adwords opdateringer
Adwords store ændringer
AdWords til video
AdWords-målgruppeindsigt
Analyse
Analytics
Android
Android-appinstallationer
annonceformater
annonceopdateringer
Annoncer med produktinformation
Annoncer med produktinformationer
Annoncerangering
annonceudvidelser
annoncører
annoncørerne
appbilleder
appinstallation
Apps
automatisk budgivning
automatiske budstrategier
Avanceret
begrænset budgivning
black friday
Bliv Mobil-indlæg
Blog opdateringer
budgivning
budjustering
Call
career
Christmas
consumer barometer
CPA
CPC
CPM-kampagner
customer match
delt samling
Demografiske oplysninger
Devialet
displaymålretning
Displaynetværk
Dynamisk remarketing
dynamiske remarketingannoncer
Editor
Effektivitets-metrics
eksponeringer
enhed
filtreringen efter produktgruppe
forbedrede kampagner
frekvensbegrænsning
GDN
geografisk målretning
Gmail-annoncer
Google AdWords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google Displaynetværket
Google Engage
google forbrugerundersøgelse
Google Maps
Google Merchant Center
Google My Business
Google Partners
Google Places
Google play
Google Shopping
Google-viderestillingsnumre
Google+
Hangout
Hjælp til AdWords
html 5 annoncer
Indholdsnetværket
infoudvidelser
Introduktionsvideo
jobs
kampagne eksperiment
kampagneeffektiviteten
karriere
kladder
klikandel
konverteringer
Konverteringsbud-metric
Konverteringsestimater
konverteringsestimaterne i budsimulatoren
konverteringssporing
Kundematch
kundematch shopping
Kvalitetsresultat
Livestreamet
Managerkonti
MCC
Meddelelser
micro-moments
mobil
mobil shopping
mobil ux
Mobilannoncering
mobilbudjustering
mobile app
mobile ux
mobilsite
målgrupper
målopdateringer
målretning
Nybegyndere
nye funktioner
opdateringer
opdateringer mobil
opkaldsannoncer
opkaldsudvidelser
opkaldsuvidelser
opkaldsværdien
oplysninger
optimer bud
Optimerede
Optimering
Organisk søgning
premier partner
Product Listing Ads
produktgrupper
Produktlisteannoncer
Rapporter og analyse
Rapportering
rapportering og analyse
Rapportering og Analytics
rapporteringsmuligheder
Relaterede produkter
remarketing
remarketing for shopping
remarketingtag
Reporting and Analytics
Ressourcer
sales
salg
Shipping
simulatoren til mobilbudjustering
sitelinks
sjove oplysning
Søgeannoncer
søgenetværket
søgetendenser
think with google
Tips
tjeklister til julesæsonen
TrueView
udvidede annonceenhed
Ugens AdWords-politik
Ugens mikro-øjeblik
Ugens Policy
Ugens sjove oplysning
Ugens video
Ugens videotips
Universelle Appkampagner
Updates
Video
videokampagner
Værktøjer
Webmasters
Websiteopkaldskonverteringer
YouTube
Arkiv
2018
mar.
2017
nov.
sep.
jul.
jun.
maj
mar.
feb.
2016
dec.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2015
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
2014
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
2013
nov.
sep.
apr.
mar.
feb.
2012
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2011
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2010
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2009
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
jan.
2008
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
jul.
jun.
maj
apr.
mar.
feb.
Feed
Følg via e-mail
Follow @adwords
Follow
More from Adwords
Contact AdWords Support
Connect with Community Experts
Search AdWords Help Center
Google Partners